Kosta Boda glaskunstenaar Göran Wärff
Göran Wärff (1933-2022) was zowel ontwerper als kunstenaar. Als ontwerper vond hij het belangrijk hoe je met het glas omgaat; hoe het aanvoelt, hoe belangrijk het is om te genieten van het drinken uit een glas en het gevoel dat je er dichtbij wilt zijn. Zijn grootste inspiratie vond hij in de zee en haar variëteit in kleur en vorm; hoe ze van uiterlijk verandert in verschillende delen van de wereld. Göran heeft altijd beweerd dat glas vloeibaar is en zo ziet hij het ook als materiaal. Het feit dat glas in zoveel verschillende vormen kan voorkomen is wat hem boeit, en dat is het perspectief dat hij heeft wanneer hij het glas in zijn werk benadert. Andere inspiratiebronnen waren het lichtspel in de natuur en schetsen op basis van emoties - en een grote drijfveer in zijn werk was het plezier in het vak.
Göran kwam halverwege de jaren 60 voor het eerst naar Kosta Boda. Van 1974 tot 1985 woonde en werkte hij in Australië en het Verenigd Koninkrijk. Van daaruit deed hij nog enkele ontwerpopdrachten voor Kosta - en om de verzendkosten tot een minimum te beperken stuurde hij modellen in piepschuim naar de glasfabriek in Zweden. In 1986 keerde hij fulltime terug naar Kosta Boda. Hij gaf ook les in glaskunst in Sydney en voor een korte periode doceerde hij glas en keramiek aan de Universiteit voor Kunst, Ambacht en Design (Konstfack).
In de loop der jaren heeft Göran zeer gevarieerd ontwerpwerk gedaan. Hij heeft openbare opdrachten gedaan voor het Opera House in Sydney, de moskee in Abu-Dhabi, de kathedraal in Växjö en het gebouw van de IMO Verenigde Naties in Londen. Hij heeft verschillende prijzen en beurzen gewonnen voor zijn ontwerpen. Hij won bijvoorbeeld de Lunning Prijs samen met zijn toenmalige vrouw Ann Wolff voor hun ontwerpbijdragen aan Kosta Boda. Hij werd ook bekroond met Excellent Swedish Form voor zijn collectie Limelight.